2018_04_10
Svenska referenser

Mobidiag AB

Bransch: Biotech
Ägartyp: Privat aktiebolag
Tjänster hos Accountor: Redovisning och lönehantering
Omsättning: 3 Mkr
Antal anställda: 1
Orter: Stockholm
Kund till Accountor sedan: 2015
Webbsida: mobidiag.com

Mobidiag logo

Om Mobidiag

Mobidiag är ett finskägt bolag verksamt inom Biotechbranschen. Företaget erbjuder utrustning för diagnostisering av infektionssjukdomar till laboratorier. Den svenska delen av företaget drivs i dagsläget som ett enmans-aktiebolag, där Jan Wikstén sköter allt ifrån försäljning till administration och kundsupport. Jan har arbetat på bolaget i drygt två år.

Problemet

När det svenska bolaget skulle startas upp behövdes en outsourcingpartner, för att den egna personalen skulle kunna fokusera helt på kärnverksamheten. Bolaget skulle kunna drivas i Sverige, utan kunskap inhouse kring ekonomi och redovisning.

Lösningen

Det finska moderbolaget hade arbetat med Accountor sedan innan och det var därför naturligt att fortsätta med det i Sverige. Det finns också planer på att expandera till andra nordiska länder och Accountors närvaro där sågs som en fördel.

Resultatet

Jan Wikstén berättar att han är väldigt nöjd med Accountor som redovisningsbyrå, och med Accountor Online i synnerhet. Det är väldigt skönt att ha en fast, namngiven kontaktperson som har hand om bolagets hela ekonomi. ”Hon hanterar all den tunga administrationen med bokföring, deklarationer, moms och annat. Kvitton och fakturor skannas och allt bara fungerar av sig själv och rullar på.” säger han.

Jan är också väldigt nöjd med den personliga servicen i tjänsten och hur samarbetet sköts. ”Min kontaktperson på Accountor svarar väldigt snabbt på mina frågor när det behövs. Jag tycker det finns ett väldigt bra fokus på oss som kund, trots att vi är ett så litet bolag. Om jag jämför med en intern ekonomiavdelning, som jag har erfarenhet av innan, tycker jag allt sköts på ett mer dynamiskt sätt. En intern ekonomifunktion har ofta ont om tid och det uppstår lätt onödiga diskussioner om något kvitto skulle tappas bort eller så. Accountor löser effektivt situationen när den uppstår. Det finns en dynamik och följsamhet i samarbetet som jag uppskattar.”

”Men det bästa är att jag med Accountor egentligen inte behöver tänka alls på den löpande administrativa delen av ekonomin. Det sparar otroligt mycket tid för mig så att jag kan ägna mig åt försäljning. Till exempel fick jag något papper från Skatteverket för ett tag sedan. Jag ringde upp min redovisningskonsult och frågade om det var något jag behövde göra. ’Nej, det har jag redan fixat’, var svaret. Skönt. Accountor finns alltid där när jag behöver det.”