2017_04_21
Nyheter

Från 1 maj ska även utländska företag ha kassaregister i Sverige

Har du ett utländskt företag som säljer produkter eller tjänster här i Sverige?  Nu behöver även du ha ett kassaregister. Tidigare har lagen om kassaregister bara gällt för bolag som funnits och drivit verksamhet i Sverige.  Men för att motverka en osund konkurrens gäller från och med 1 maj kassaregisterlagen även för utländska företag, utan fast driftställe, som säljer sina varor eller tjänster i Sverige.

Syftet med kassaregisterlagen är att skydda seriösa företagare mot olaglig konkurrens genom att komplicera fusk och underlätta kontroll av kassaregister.

 Även utländska företag ha kassaregister i Sverige 2017

Bolag från andra länder som kommer till Sverige för att sälja sina varor eller tjänster i butik eller tillfälligt på t ex marknader, matmässor, festivaler med mera kommer nu att precis som svenska företag vara tvungna att använda kassaregister. De kassaregister som används ska vara likställda med de svenska reglerna, alternativt uppfylla likvärdiga krav och ha prövats enligt bestämmelserna i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).

För mer detaljer se Skatteverket.se

 

Läs föregående artikel:

3:12: En uppdatering om reglerna för utdelning i fåmansbolag »

Vill du få branschnyheter, tips och erbjudanden från Accountor?

Vi bevakar lagändringar och nya rön inom ekonomi, redovisning, lön och HR, samt skriver guider och artiklar inom vårt intresseområde.

Du kan förvänta dig ett fåtal utskick per år. Vi kommer inte fylla din mailbox med onödiga mail.

Anmäl dig till vår maillista