2016_08_30
Nyheter

Accountor vinner Svensk Markservices upphandling

Accountor, ett av Sveriges ledande bolag inom ekonomi- och HR-tjänster, har vunnit upphandlingen om Svensk Markservices lönehantering. Accountor kommer att ansvara för bolagets löneutbetalningar till närmare 1 000 medarbetare under högsäsong. Redan nu sätter man dock igång med att ta fram och implementera nödvändiga processer.

Svensk Markservice, som är ledande i Sverige inom markskötsel, utvecklar och anlägger utemiljöer för både offentliga och privata fastighetsägare över hela Sverige. Bolagets verksamhet är mycket säsongsbetonad och under högsäsongen fördubblas antalet medarbetare från 500 till 1 000 personer. Bland de anställda finns snöröjare, landskapsingenjörer, trädgårdsmästare, arborister och markanläggare.

Många av Svensk Markservice medarbetare är säsongsanställda, och valet av Accountor som partner är en av flera satsningar för att bli en ännu attraktivare arbetsplats som enklare ska kunna locka personalen att återkomma år efter år.

- Vi vill fortsätta att växa och vårt mål är att bli dubbelt så stora. Idag bedriver vi vår verksamhet över hela Sverige men vi vill expandera till övriga Svensk Markservice vd, Johan Möller och Magnus Hedlund vd på Accountor.länder i Norden, för att bli störst i regionen. Eftersom personalen är vår absolut viktigaste tillgång och många är tillfälligt anställda är det viktigt att allt blir rätt, särskilt när det gäller lönerna, samt att våra processer är effektiva. Detta ställer höga krav på vår outsourcingpartner. Med Accountor kände vi att allt stämde, säger Helena Henriksson, vice vd Svensk Markservice.

Svensk Markservice hade sedan tidigare sin lönehantering outsourcad men i takt med att bolaget växt och ambitionen ökat var man i behov av en ny partner som kunde hantera den ökande arbetsbelastningen och skala upp och effektivisera ekonomiprocesserna. Stor vikt har också lagts vid rutiner och processer under själva uppstartsfasen. Till sin hjälp under upphandlingen har Svensk Markservice haft en expert inom lönehantering för att kunna utvärdera och välja rätt partner.

- Säsongsbetonad verksamhet, såsom den Svensk Markservice bedriver, möter många utmaningar med arbetstoppar både för de som arbetar hos kunderna och de som arbetar med administrationen internt. Vi är såklart väldigt glada över att få vara med och stötta Svensk Markservices höga ambitioner vad det gäller expansion och att sätta personalen i främsta rummet, säger Magnus Hedlund, vd på Accountor.

Förberedelserna inför uppdraget sätter igång nu och uppdraget kommer att hanteras av Accountor i Stockholm.

- Vi fick ett stort förtroende för Accountor och med dem som partner kan vi istället fokusera på sådant som viktigt för vår verksamhet, såsom strategiska frågor kring framtiden medan Accountor tar hand om våra dagliga processer och rutiner, säger Helena Henriksson.

 

Läs föregående artikel:

Beslut om ändringar i K2-regelverken »

Vill du få branschnyheter, tips och erbjudanden från Accountor?

Du kan förvänta dig ett fåtal utskick per år. Vi kommer inte fylla din mailbox med onödiga mail.

Anmäl dig till vår maillista